Program Ekoškola
Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí.
Vzdělávací program je určen pro základní a střední školy. Žáci a učitelé aktivně spolupracují a velká část zodpovědnosti je ponechána žákům. Žáci jsou povzbuzováni ve své aktivní roli a jsou vedeni k odpovědnosti za svoje jednání. Postup práce je určen 7 kroky, které školu a její Ekotým provedou programem a zaručí naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění.
Dokumenty
Videa
Cíle Ekoškoly:
- Žáci mají pozitivní vztah k prostředí školy a jejímu okolí a chtějí je měnit, aby bylo příjemné a ekologické. -Žáci porozumí tomu, jak jejich činnost ve škole (např. zacházení s vodou, energií, odpady…) ovlivňuje přirozené procesy v životním prostředí.
- Žáci identifikují environmentální problémy v oblastech energie, vody, odpadů, prostředí školy, dopravy a spotřebitelství, které se projevují ve škole a jejím okolí. Analyzují příčiny, důsledky těchto problémů a konflikty vznikající při řešení.
- Žáci jsou přesvědčeni o tom, že má smysl tyto problémy řešit, že je mohou ovlivnit a, že se mohou do jejich řešení zapojit.
- Žáci zkoumají efektivitu navrhovaných a realizovaných opatření k ekologizaci provozu školy.
- Žáci analyzují stav školy ve stanovených oblastech, plánují zlepšení současného stavu, navrhují opatření, která realizují, monitorují a vyhodnocují jejich fungování a dopad. Svým každodenním chováním přispívají k naplňování těchto opatření.
- Žáci informují o výsledcích této práce celou školu a šíří informace navenek (do obce apod.). Prezentací svých úspěchů motivují a inspirují ostatní (rodiče, veřejnost).
- Žáci partnersky spolupracují v týmu s ostatními žáky a dospělými ve škole a v obci
Ekokodex - pravidla pro všechny žáky ZŠ Habrmanova:
Třídíme odpad do příslušných odpadkových košů.
Šetříme vodou.
Zhasínáme světla v prostorách školy (především na WC).
Vhazujeme žvýkačky pouze do směsného odpadu.
Pečujeme o celý areál školy.
Dodržujeme pravidla slušného chování.
Chráníme sebe a své zdraví.
Víme, co se děje s vytříděným odpadem.
Staráme se o životní prostředí.
Respektujte naše členy Ekotýmu.
Pravidla pro náš EKOtým:
Nebýt sám za sebe, ale vyslechnout názory ostatních.
Pracujeme v týmu a neurážíme se.
Chráníme sebe a své zdraví.
Máme nápady a snažíme se přidat ruku k dílu.
Nebereme věci a návrhy ostatních na lehkou váhu.
Dodržujeme pravidla EKOTÝMU.
Dodržujeme pravidla EKOŠKOLY.
Rádi spolupracujeme.
Dodržujeme pracovní klid a pořádek.
Nepřekřikujeme se.
Do ekoškoly jsme se přihlásili dobrovolně.
Pravidla pro třídění odpadu na naší škole:
Třídíme odpad na plast, papír, sklo, bioodpad, nebezpečný odpad a ostatní
Ve třídách a prostorách školy používáme 3 koše: na plasty, směs a papír (popřípadě papírové krabice)
Koš na sklo najdeme v učebně fyziky-chemie a v přízemí školy
Nebezpečný odpad odevzdáváme paní učitelce Jankové nebo panu školníkovi
Drobný elektroodpad, vybité baterie, tonery, hliník a víčka vybíráme každý čtvrtek ráno a o velké přestávce
Bioodpad, který získáme na naší škole při praktických činnostech jako je vaření, zbytek ze svačiny žáci odnesou do vermikompostéru
Každý žák, učitel i jiná osoba dodržuje třídění odpadu podle nápisu na koši
Za opakované nedodržování třídění odpadu budou žáci potrestáni úklidem školy ve svém volném čase
Vermikompostování na naší škole
Na ZŠ Habrmanova v Hradci Králové jsme se v letošním školním roce věnovali vermikompostování. Zdejší vermikompostér od firmy Plastia jsme vyhráli z výzvy Ekoškoly na téma: „Navrhněte plakát na třídění biodpadu“. Po celý letošní školní rok se žáci nejenom z Ekotýmu seznamovali na vlastní kůži s vermikompostováním.
Co je vlastně vermikompostování?
Je to způsob kompostování, při kterém se o slupky z ovoce či zeleniny, čajové pytlíky, kávovou sedlinu, vaječné skořápky a další bioodpad z domácností postarají kalifornské žížaly. Ty odpad ve speciální nádobě – vermikompostéru – za několik měsíců promění ve vermikompost, který se strukturou podobá rašelině. Navíc získáte i tzv. žížalí čaj.
Vermikompost i žížalí čaj jsou skvělá hnojiva s vysokým obsahem enzymů a přírodních hormonů, které pomáhají růstu a chrání rostliny před nemocemi. Lze je používat ke hnojení bylinek a pokojových nebo venkovních rostlin.
Vše začalo v září založením vermikompostéru. Základem pro vermikompostér je 300 kusů kalifornských žížal, navlhčená lepenka, zemina a slupky z ovoce či zeleniny.
Žákům se nechtělo věřit, že se uvedená hmota činností žížal přemění na humus. Žížaly byly krmeny 1x nebo maximálně 2x týdně zbytky a slupkami ze zeleniny především mrkve, celeru, kořenové petržele, okurek a salátu. Pravidelně (1x týdně) byly přidávány rozdělané čajové sáčky a kávová sedlina. Po „dobrém“ měsíci se v kompostéru vedle žížal začaly objevovat chvostoskoci. Přišly obavy, zda tito živočichové do kompostéru patří. V rámci přírodovědných praktik je „deváťáci“ důkladně prozkoumali pod mikroskopem.
V měsíci listopadu žáci pozorovali již určitý stupeň rozkladu vkládané organické hmoty, která příjemně voněla. Ujistili jsme se, že žížaly společně s chvostoskoky našly „společnou řeč“ a začaly pracovat na plné obrátky. V kompostéru bylo tepleji než v okolí. V rámci Dne Ekoškol žáci 2. stupně seznámili spolužáky celé naší školy s vermikompostérem. V měsících prosinci a lednu pokračoval rozkladný proces. Opět jsme naměřili zvýšenou teplotu a vlhkost v kompostéru. Dále jsme zaznamenali velké zmnožení chvostoskoků a také žížal. Na konci měsíce února jsme v rámci přírodovědných praktik stočili 300 ml žížalího čaje, který jsme použili k zálivce školních rostlin. V měsíci březnu jsme měli možnost seznámit veřejnost s naším vermikompostováním na akci Den jara. Firma Plastia nám poskytla propagační materiály a návštěvníci se mohli přesvědčit, že rozkladný proces běží na plné obrátky. V dolní části vermikompostéru viděli nově vzniklou čistou zeminu. V měsíci dubnu jsme zaznamenali klíčení paprik, které se „vyklubaly“ z odloženého odpadu „jádřinců“ paprik. Na začátku měsíce května jsme vyrostlé semenáčky paprik rozdrtili a vrátili zpět do kompostéru.
Po 9 měsících žáci vypozorovali, že kompostování funguje a má smysl. Získali jsme kvalitní zeminu, kterou jsme přidali do školních květin a 2x žížalí čaj, který se opět stal kvalitním hnojivem.