Poslání školy
Naši školu - více než cokoliv jiného - vnímáme jako základní horolezecký tábor. Bezpečné místo, ze kterého děti hravě nalézají cesty k vrcholkům hor s názvy Pevné zdraví, Čistá planeta a Naplňující životní kariéra. Právě proto v naší škole kromě kvalitního vzdělání klademe důraz na spolupráci a tvořivé i ekologické aktivity. Ty pak u dětí svobodně rozvíjí nejenom respektující vztah ke svému okolí, ale především k sobě samému.
Umístění školy
Naše škola stojí v centru Hradce Králové, 100 m vlevo přijíždíte-li na známou křižovatku U Koruny ze směru Gočárovou třídou od Ulrichova náměstí. S umístěním školy souvisí i dobrá dostupnost městské hromadné dopravy, vlakového nádraží a terminálu autobusového nádraží.
Naše Základní škola Habrmanova sousedí s ZUŠ Habrmanova, se kterou máme velmi dobré vztahy, spousta našich žáků uměleckou školu navtěvuje.
Základní škola Habrmanova má 2 budovy, v hlavní budově probíhá výuka a v budově družiny, která je vzdálena cca 60m je i jídelna. Vychovatelky družiny zajišťují dozor nad žáky při přecházení z jedné budovy do druhé.
Ve školním roce 2010/11 o letních prázdninách proběhlo zateplení školy, které spočívalo ve výměně oken a zateplení budovy. Škola má teď novou fasádu v tónech zelené barvy. V následujícím roce se rekonstruovaly stoupačky a škola se stále modernizuje.
Historie školy
V současnosti škola sídlí ve dvoupatrové budově z let 1965-1967, která je napojena na původní školní budovu z roku 1898. Ulice Habrmanova, původně Školská, nesla za druhé světové války název Komenského, do začátku devadesátých let se jmenovala Maxima Gorkého a tento název nesla i škola. Stará novorenesanční budova byla postavena jako jednopatrová podle návrhu arch. Č. Křičky, v roce 1906 bylo přistavěno druhé patro. V budově působila nejdříve chlapecká a dívčí obecná škola, po roce 1940 se o prostory dělila nově založená měšťanská škola s obecnými školami, později s učňovskou školou. Od školního roku 1975/76 ve staré budově sídlí Základní umělecká škola (dříve LŠU). V nové budově sídlilo vedle Základní školy v letech 1992 až 1998 Soukromé jazykové gymnázium.
Počátky školy
Na přelomu století se začal bouřlivě rozvíjet nejen historický Hradec Králové, ale i okolní obce. Tento rozvoj si vyžádal mimo jiné i vznik nových škol. V devadesátých letech minulého století byla otevřena na Pražském předměstí obecná škola. V roce 1940 vznikla zásluhou obecního zastupitelstva měšťanská škola s dvěma třídami chlapeckými a jednou dívčí, v prvním roce ji navštěvovalo 100 dětí. O budovu se musely dělit školy obecné s měšťanskou, vyučování probíhalo i na tehdejší radnici. V roce 1941 byla škola přejmenována na hlavní, navazovala na čtvrtý ročník obecné školy, byla určena jako škola výběrová, kam mohlo postoupit asi 35 procent dětí z obecných škol. Ve školním roce 1941/42 navštěvovalo školu již asi 400 dětí ve čtyřech třídách. V roce 1945 byla škola rozdělena na chlapeckou a dívčí, v roce 1948 podle zákona o jednotné škole byla změněna na školu II. stupně, v roce 1952 přejmenována na 4. střední školu v Hradci Králové, v roce 1960 na základní devítiletou školu.
Ředitelé školy
1940 | – | 1941 | Josef Zámečník, Josef Veselý |
1941 | – | 1951 | František Rejchrt |
1951 | – | 1953 | Václav Sovák |
1953 | – | 1957 | Adolf Bednář |
2008 | – | současnost | Jiří Šimek |
Škola od roku 1987 v bodech
- Ve školním roce 1987/88 byla na škole zavedena rozšířená výuka hudební výchovy.
- V roce 1992/93 vzniklo První soukromé jazykové gymnázium jehož zřivatelem byl Ladislav Bartůška, tehdejší ředitel základní školy. Sídlo této školy bylo v budově základní školy. Třídy základní školy byly proto slučovány a žáci převáděni do jiných škol. V důsledku toho klesl počet žáků ve školním roce 1994/95 na 242.
- V roce 1994 byl ředitel školy Ladislav Bartůška odvolán. Od 1.4. 1994 byl jmenován do funkce ředitele školy Jiří Záleský.
- V prosinci roku 1996 rozhodla rada města o tom, že v budově zůstane pouze základní škola a gymnázium se musí do roku 1998 přestěhovat jinam. Počet žáků a tříd se začal zvyšovat.
- Od 1. ledna 1999 získala škola právní subjektivitu.